Kontrolspørgsmål – praktisk prøve

Til den praktiske prøve skal du kunne kontrollere en række forhold omkring bilens indretning og udstyr. Meningen er, at du skal kunne opdage fejl der har betydning for sikkerheden. Kontrollen kan laves, hvis du er i tvivl om den bil du skal køre i, nu også er i orden. Til prøven vil du blive spurgt om nogle af disse forhold, og muligvis demonstrere hvordan du kontrollerer dem. Derfor skal du øve dig, til du kan det udenad!

Motor, udstødning mv.

Hvis du bliver spurgt til motoren generelt, skal du sige:

  • Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
  • Røg skyldes fejl i motor forbrænding
  • Støj skyldes typisk utæt udstødningsrør.
  • Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast. Alt under bilen skal sidde ordentligt fast!
  • Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max. og min. mærker. Hvis motoren mangler olie, hælder du selv på.
  • Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter max og min mærkerne på kølervæskebeholderen.
  • Hvis køleren mangler vand pga. utætheder i køleren, så hæld alm. vand i tanken og kør til værksted.
  • Bliver motoren for varm, mangler den typisk vand eller vandpumpe defekt.
  • Sprinklervæske skal være påfyldt, så der er noget i tanken, nok til turen.

    Dæk og støddæmpere

    • Dæk skal have minimum 1,6 mm dybde i hovedmønstret på alle hjul, bedømt på slidindikatorerne. Disse findes i bunden af slidbanemønstret på dækket, og indikerer når dækket er slidt op
    • Der findes fire dæktyper: Sommerdæk, vinterdæk, pigdæk og helårsdæk. Der skal altid være samme dæktype på alle fire hjul!
    • Pigdæk må kun benyttes fra 1. november til 15. april
    • Dæk skal være pumpet op efter bilfabrikantens Disse forskrifter findes i døråbningen på et klistermærke.

    Bremser

    • Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund. Højst ca. halvvejs ned.
    • Pedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved et konstant tryk.
    • Efter fem tryk skal pedalen dog synke en smule mens den holdes nedtrådt og motoren derpå startes. Det er blot et tegn om, at bremsekraftforstærkeren/vakuumforstærkeren virker.
    • Bremsevæske skal være mellem min og max mærkerne på beholderen.
    • Hvis bremsepedalen pludselig kan trædes længere ned end halvvejs, er det tegn på at bilen mangler bremsevæske, og systemet er utæt og dermed defekt.

    Styretøj

    • Bilen må ikke have ratslør. Det betyder, at hjulene skal følge rattets mindste bevægelse.
    • Har bilen ratslør, vil man kunne dreje på rattet uden hjulene drejer med.
    • Du skal også kunne dreje hjulene helt ud til siden uden der høres mislyde eller mærkes modstand i rattet. Det skal føles let som i olie

    Lygter mv.

    • Generelt skal alle lygter og reflekser skal være: hele, rene og virke
    • Nærlyset må ikke blænde. Overkanten af lysgrænsen skal falde en cm. Pr. meter.
    • Nærlys skal være asymmetrisk og oplyse vejen minimum 30 m frem, uden at blænde!
    • Nærlyset skal lyse hvidt eller gult Fjernlys skal oplyse vejen minimum 100 m frem, og lyse hvidt eller gult

    Positionslygter (parkeringslygter) skal kunne ses på minimum 300 m og lyse hvidt eller gult

    • Baglygter skal kunne ses på minimum 300 m, og lyse rødt
    • Stoplygter skal give væsentligt kraftigere lys end baglygterne, der er tre stk. og lyser rødt
    • Blinklygterne skal blinke med gult lys, og kunne ses i stærkt/direkte sollys
    • Havariblinket skal kunne tænde alle seks blinklys samtidig. Virker også med motor slukket.
    • Nummerpladelygter skal oplyse nummerpladen, så den kan aflæses på en afstand af 20 meter i mørke, og lyse hvidt
    • Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke
    • Hornet skal have en klar, konstant tone.

    " Super godt forløb, hvor alle luksusser man kunne ønske var der. Entusiastisk og engageret kørelærere, og et meget hurtigt forløb (maks. 2-3) måneder. Kan i den grad anbefales!"

    Filip M.

    "Hyggelige og lærerige teoritimer og køretimer - og Ole er vildt pædagogisk"

    Diana B.

    " Ole er en god kørelærer. Venlig, tålmodig og pædagogisk. Seriøs undervisning, men stadig plads til sjov. Kan stærkt anbefales"

    Casper M.

    "Ole er den perfekte kørelærer. Han er fleksibel, pædagogisk og tålmodig. Han hjælper og bliver aldrig sur. Som sagt den perfekte kørelærer"

    Emma R.

    " Super godt sted. Ole er en meget sød og tålmodig mand - altid god behandling. Klart anbefalelsesværdigt! "

    Anne M.

    " Ole er en fantastisk kørelærer! Vildt pædagogisk og nede på jorden. Det var en fornøjelse, at tilbringe tid med ham "

    Jacob P.

    " Fantastisk forløb, kan uden tvivl anbefale Ole som kørelærer, han er nede på jorden og er en rigtig god støtte hele vejen igennem! Jeg er fuldt ud tilfreds "

    Rikke H.

    " Tranbjerg køreskole var super god, og Ole er en god lærer. Takket være ham bestod jeg både teori- og køreprøve i første forsøg og kom hurtigt igennem! "

    Julie T.